Je gaat regelmatig naar de sportschool, eet gezond maar toch verminder je je calorieën verbranding, en verlies je minder gewicht dan dat je wenst- zelfs zonder het te realiseren. Lauren Slayton M.S.,R.D., auteur van “The Little Book of Thin” legt uit hoe deze kleine metabolisme verstoringen je weerhouden van het verbranden van meer calorieën.

Je drinkt niet genoeg water. Je lichaam heeft vocht om alle functies te vervullen die het nodig heeft om te presteren,” volgens Slayton. Wanneer het lichaam niet op alle functies kan presteren, kan het ook niet veel calorieën verbranden. Ook belangrijk, een groot deel van de calorie verbranding van water komt omdat het lichaam het water moet verwarmen naar 37°C, het is dus beter om meer koud water dan warme thee te drinken.

Je krijgt niet voldoende vitamine D binnen. Wanneer je vitamine D laag is, verlies je minder snel gewicht en het hormoonniveau van ghreline zijn hoger, Gheline geeft je het honger gevoel. Omdat het soms lastig is om genoeg vitamine D binnen te krijgen via de voeding, wordt er aan geraden om een vitamine D supplement te nemen voornamelijk tussen september en maart vanwege minder zonuren per dag.

Je bent een cardio-fanaat. Beweging is cruciaal om je metabolisme hoog te houden, maar als je alleen maar cardio oefeningen doet, dan bouw je niet die spiermassa op die je metabolisme doet versnellen. Doe samen met je cardio oefeningen ook krachttrainingen om zo meer calorieen te verbranden tijdens je workout.

Je snackt vaak voordat je naar bed gaat. Het is belangrijk om regelmatig te eten en niet alleen wanneer je metabolisme laag is. Lauren Slayton raad een periode van 12 uur vasten aan. Het is slecht voor metabolisme als je s’avonds of s’nachts naar een snack grijpt en de volgende ochtend ontbijt voor 7 uur net voor je ochtend-workout.

Je drinkt geen cafeïne meer. Cafeïne heeft een slecht naam, maar het kan je calorien verbranden een boost geen volgens Slayton. Dit betekend niet dat je onbeperkt koffie en thee kunt drinken, maar als je een kop groene thee of koffie (zonder suiker) drink, kan deze routine je helpen door je metabolisme draaiende te houden in hoog tempo.

Je krijgt niet genoeg slaap. Bij mensen die regelmatig te weinig slaap krijgen neigt de weegschaal hoger aan te wijzen dan bij mensen die een goede nachtrust krijgen. Hoe kant dit? Onderzoek toont aan dat te weinig slaap de hormoonhuishouding door de war gooit, waardoor je meer honger hebt wat weer leidt dat je meer eet. Zorg dat je op z’n minst 7 uur per nacht aan slaap krijgt.

 

Je hebt altijd stress. Het is ongemakkelijk om altijd stress te hebben, ook is dit slecht voor je metabolisme. Cortisol is een stress-hormoon zodra dit actief is gaat je lichaam sneller in de “vet opslaan modus”. Heb je veel en vaak last van stress. Probeer regelmatig ontspanning te zoeken.

Je krijgt te veel pesticide binnen. “Als je het gevoel hebt dat je er alles aan doet maar niet de juiste resultaten behaald, is het de moeite waard om je voeding onder de loep te nemen” zegt Slayton. Door eens goed te kijken wat er aan je eten wordt toegevoegd en of het besproeid wordt met pesticide. Sommige pesticiden hebben een verstorend effect op het endocriene stelsel welke weer leiden tot gewichtstoename.